3 Syytä Miksi Sähköpostilistan Ostaminen Ei Kannata
Måns Hafrén

3 Syytä Miksi Sähköpostilistan Ostaminen Ei Kannata

Oletko koskaan ilahtunut kun sähköpostilaatikkoosi saapuu tuntemattomalta lähettäjältä suoramarkkinointiviesti? Entäs kuinka monta kertaa olet kyseiseltä yritykseltä ostanut palveluita/tuotteita?

Omalla kohdallani en varmasti muuten olisi törmännyt Vistaprintin tuotteisiin kuin tällaisella perinteisellä sähköpostimarkkinoinnilla.  Tämä yritys onnistui saamaan huomioni ihan pelkästään halpojen hintojen vuoksi. Vaikka en heti ostanut mitään niiltä, olen myöhemmin tilannut niiltä käyntikortteja kerran.

Millainen fiilis jää niistä yrityksistä, joista et aikaisemmin ole kuullut eikä niiden  palvelut ollenkaan sillä hetkellä kiinnosta? Henkilökohtaisesti tällaiset markkinointiviestit ärsyttävät ja yrityksestä jää huono maku suuhun.

"Tietoyhteiskuntakaari"-lain mukaan suoramarkkinointi on sallittua kunhan täyttää tietyt kriteerit mm.:

  • Henkilön pitää pystyä estämään viestien vastaanotto tulevaisuudessa
  • On pystyttävä tunnistamaan viesti selvästi ja yksiselitteisesti suoramarkkinoinniksi
  • Ei saa salata lähettäjän henkilöllisyyttä

Sähköpostilistan ostaminen onkin suhteellisen yleistä Suomessa vaikka globaalit uutiskirjeohjemlistot eivät sitä "salli" (esim. MailChimp ja Campaign Monitor).

Seuraavaksi kiteytän 3 syytä miksi sähköpostimarkkinointia ei kannata tehdä tällä tavalla.


 

1. Syy #1 Voit joutua mustalle listalle

3 Syytä Miksi Sähköpostilistan Ostaminen Ei Kannata: Kuva #2

Vaikka viestisi olisi kuinka näppärä ja hyvä tahansa, monia tulee ärsyttämään vastaanottaa ei haluttua suoramarkkinointia sähköposti-osoitteeseensa. Useimmissa sähköposti-ohjelmissa on mahdollista merkitä viesti roskapostina ja tämä palaute tulee sitten sähköpostitarjoajan tietoon. Vaara joutua mustalle listalle suurenee mitä useampi vastaanottaja merkitsee viestisi roskapostina. Voit tarkistaa verkkotunnuksesi tila mustilla listoilla esim. mxtoolboxin työkalulla. Katso PrimeWebin tiedot.

2. Syy #2 Yrityksesi maine kärsii

Monet vastaanottaja eivät merkitse sähköpostia roskapostiksi vaikka viesti ei ollut mieluisensa. Henkilökohtaisesti pitää olla hyvin törkeää spammiä, jotta merkitsen viestin roskapostina. Yleensä vain poistan viestit. Ei-haluttu suoramarkkinointi vaikuttaa kuitenkin silmissäni huonosti yrityksen maineseen. Mielestäni tämä ei kannata muutaman kaupan takia...

3. Syy #3 Käytät aikaa ei-tehokkaiden markkinointiviestien luomiseen

Et tunne vastaanottajaa, etkä näin voi räätälöidä viestiäsi hyvin. Sähköpostin viestiä on kuitenkin muotoiltava yleisellä tasolla tai sitten räätälöidysti. Molemiilla tavoilla on puolensa:

Viesti yleisellä tasolla

Viesti sopii kaikille vastaanottajille mutta ei osu naulan kantaa kenellekään. Tämä kaikkea kaikille tapa voi onnistua jos yrityksen kilpailuetu on alempi hinta kuin kilpailijat.

Viesti räätälöity

Tässä tapauksessa  viesti menee varmasti ohi monelta mutta voi saada paremman vastaanoton pieneltä osalta vastaanottajista. Tässä kuitenkin "Syy #1" riski korostuu kun vastaanottajan mielestä viesti ei ole ollenkaan niille tarkoitettu.


Mitä sitten teen? : Luo oma fanikantasi

3 Syytä Miksi Sähköpostilistan Ostaminen Ei Kannata: Kuva #3

Vastakohtana sähköpostilistojen ostamiselle on markkinointi ainostaaan tunnetuille vastaanottajille, jotka haluavat kuulla sinusta. Ne ylistävät palveluitasi/tuotteitasi ja jakavat luomaasi sisältöä edelleeen tutuilleen.

  1. Luo palvelujesi ostajaehdokkaille/asiakkaille arvokasta sisältöä ja pyydä sisällön lukijoita jättämään sinulle sähköposti-osoitteensa.
  2. Mahdollista myös sisällön helppo jakaminen sosiaalisessa mediassa yleisön kasvattamista varten.

Sähköposti-listan kerääminen tällä tavalla on suhteellisen hidasta mutta sen arvoista. Opit tuntemaan kohdeyleisösi ja saat listallesi ainosataaan sinusta aidosti kiinnostuneet. Vastaanottajat reagoivat positiivisesti kun saavat sinulta sähköpostin. Mitäköhän kiinnostavaa seuraavaksi keksisit?

Prosessin nopeauttamista ja sisältösi tietoisuuden edistämistä varten voit mainostaa digitaalisessa mediassa. Lataa oppaamme alla tutustuaksesi kolmeen digimarkkinointi-taktiikkaan. Opas sisältää myös yllätys-bonuskohdan :)

Lue seuraava


Lue edellinen
Myyjä: Riittääkö 1 Soitto Per Päivä Kauppoihin?
image description

Kirjoittanut Måns Hafrén

Tech genius

Ota yhteyttä

Jan Eriksson
Jan Eriksson
jan.eriksson@primeweb.fi
+358 50 537 2411

Helsinki, Messeniuksenkatu 10 a 15a
00250 Helsinki
katso GoogleMaps

Måns Hafrén
Måns Hafren
mans.hafren@primeweb.fi
+358 9 2316 5433

Barcelona, Calle Clot 224
08027 Barcelona
katso GoogleMaps