Mitä eroa on ja miten pitkiä ovat S, M, ja L pituiset blogikirjoitukset?
Måns Hafrén

Mitä eroa on ja miten pitkiä ovat S, M, ja L pituiset blogikirjoitukset?

Kuinka pitkä blogikrijoitus kannattaa kirjoittaa? Miten käviöjitä saa kiinnostumaan ja lukemaan kirjoitusta? Medium on tutkinut aihettaa perusteellisesti ja päätyneet siihen tulokseen, että 7 minuuttiset (1600 sanaiset) blogi-kirjoitukset johtavat (niiden tapauksessa) pisimpään sivustolla käytettyyn kokonaisaikaan.

Mitä eroa on ja miten pitkiä ovat S, M, ja L pituiset blogikirjoitukset?: Kuva #2

Mediumin tulokset kaaviossa


Jaan tässä yksinkertaistetusti blogi-kirjoitusten pituudet kolmeen kategoriaan: S, M, ja L.

S Pituinen: 100-200 sanaa

Tavoite

  • Viesti blogin seuraajille usein ja kiteytetysti
  • Saada uskollisia seuraajia
Löytyy hyvinkin tunnettuja bloggaajia, jotka päivittävät bloginsa päivittäin. Kirjoittaja haluaa näin, että seuraajat käyvät blogillaan päivittäin lukemassa kaikki hänen kirjoituksensa. Lukijan on helppo seurata kaikkia kirjoituksia kun ne ovat helposti ja nopeasti luettavia. Esimerkki tällaisesta blogista on Seth Godinin blogi.

Hänen seuraajansa ovat uskollisia seuraajia. Ne lukevat hänen kirjoituksiaan päivittäin ja hän saa myös paljon jakoja sosiaaliseen mediaan vaikka häne kirjoituksensa ovat lyhyitä.

M Pituinen: 200-800 sanaa

Tavoite

  • Saada kävijää lukemaan koko kirjoituksen ja viettämään sivustolla melko paljon aikaa
  • Saada kävijää palaamaan sivustolle lukemaan muita kirjoituksia
  • Kohtuullinen hakukoneoptimointi
    • Riippuen kilpailusta M-pituinen kirjoitus voi hyvin riittää päästääkseen kärkisijoille
  • Saada jakoja sosiaalisessa mediassa
 

L Pituinen: 1600-2500 sanaa

Tavoite

  • Maksimoida Sivustolla Käytetty Kokonaisaika (1600 sanaa)
  • Saada kävijää jakamaan kirjoitusta sosiaalisessa mediassa
  • Saada paremmat sijoitukset hakukonetulokissa (hakukoneoptimoitu kirjoitus)
Mediumin tulosten pohjalta kävijä käyttää kokonaisajassa eniten aikaa sivustolla jos blogi-kirjoitus on 1600 sanaa.

SerpIQ on tutkinut blogi-kirjoituksen pituutta hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Ne ovat tarkastelleet hakutulosten keskimääräistä sisällön pituutta. Ensimmäisen sijan hakutuloksen keskimääräinen sisällön pituus on niiden tulosten perusteella noin 2450 sanaa. Kts. kaavio
Mitä eroa on ja miten pitkiä ovat S, M, ja L pituiset blogikirjoitukset?: Kuva #3
serpIQ:n tulokset kaaviossa
 

Johtopäätökseni

Kirjoita kiinnostava blogi-kirjoitus. Älä väkisin pidennä kirjoitusta 1600 sanaan jos sinulla ei oikeasti ole niin paljon sanottavaa aiheesta. Mediumin tulokset osoittavat kuitenkin, että ei tarvitse myöskään väkisin lyhentää tekstejä peläten kävijän lyhyttä keskittymiskykyä. Kävijä lukee myös pitemmän blogi-kirjoituksen kunhan on kiinnostunut aiheesta ja kirjoitat kiinnostavaa sisältöä.
Lue seuraava


Lue edellinen
Markkinointiautomaatti Myy Puolestasi
image description

Kirjoittanut Måns Hafrén

Tech genius

Ota yhteyttä

Jan Eriksson
Jan Eriksson
jan.eriksson@primeweb.fi
+358 50 537 2411

Helsinki, Messeniuksenkatu 10 a 15a
00250 Helsinki
katso GoogleMaps

Måns Hafrén
Måns Hafren
mans.hafren@primeweb.fi
+358 9 2316 5433

Barcelona, Calle Clot 224
08027 Barcelona
katso GoogleMaps