Hakukoneoptimoinnin Tulosten Tulkitseminen: Search Console ja Analytics Data Syvemmin Integroitu
Måns Hafrén

Hakukoneoptimoinnin Tulosten Tulkitseminen: Search Console ja Analytics Data Syvemmin Integroitu

Google ilmoitti 12.05.2016 uudesta syvemmin integroidusta ratkaisusta Search Consolen ja Analyticsin välillä. Search Console (aikaisemmin Webmaster Tools) on tärkeä työkalu Google hakukoneoptimoinnissa. Konsolissa näkyy muun muassa millä hakuilla sivustosi on näkynyt hakutuloksissa ja kuinka se on suoriutunut esim. keskimääräinen sija ja CTR (klikkiprosentti).

Analyticsssa avainsana-tiedot suoraan

Vielä vuosia taaksepäin Google Analyticsissa oli mahdollista tietää millä hakusanoilla kävijät olivat tulleet sivustolle ja miten hakusanojen kävijät olivat käyttäytyneet sivustolla. Oli siis mahdollista tietää "olen saanut 10 tilausta tämän kuukauden aikana haulla 'fiskars sakset'". Tämän mahdollisuuden google kuitenkin käytännössä poisti aika kauan sitten (enemmän siitä toisessa blogikirjoituksessa "Mihin avainsanat hävisivät").

Analytics ja Search Consolen tiedot erikseen

Kun avainsanat hävisivät oli tulkittava  Search Consolen ja Analyticsin tiedot erikseen ja sitten yhdistää tiedot, jotta saisi kuvan siitä mitkä avainsanat suoriutuvat hyvin. Search consolessa voi katsoa miten avainsanat ovat suorituneet haussa:

Hakukoneoptimoinnin Tulosten Tulkitseminen: Search Console ja Analytics Data Syvemmin Integroitu: Kuva #2

Yleensä tiedät suoraan mikä näiden hakusanojen laskeutumissivut ovat (jos ei niin sen voi tarkistaa) ja Analyticsissa voi sitten katsoa miten laskeutumissivut (aloitussivut) ovat suoriutuneet, siis miten monta tulosta on saatu kun laskeutumissivu on ollut joku tietty.

Tämä raportti on ollut mahdollista saada myös Analytcsiin mutta siinä oli vaan esitelty samat tiedot toisessa työkalussa.

Analytics ja Search Consolen tiedot integroitu

Googlen ilmoituksen myötä ei tarvitse enää erikseen tulkita vaan kaikki data on saatavilla Analytics työkalusta. Tämä vaatii Search Consolen ja Analyticsin yhdistämistä. Uusi osio Analyticsissa "Search Console beta" pitäisi jo olla saatavilla kaikille mutta jos ei niin varmaan pian. Googlen ilmoituksessa 12.05 sanovat "This feature out is rolling out over the coming few weeks, so not everyone will see it immediately."

Hakukoneoptimoinnin Tulosten Tulkitseminen: Search Console ja Analytics Data Syvemmin Integroitu: Kuva #3

Aloitussivut, Maat ja Laitteet raportit näyttävät seuraavalta.

Hakukoneoptimoinnin Tulosten Tulkitseminen: Search Console ja Analytics Data Syvemmin Integroitu: Kuva #4

Hankinta sarakkeen tiedot tulevat Search Consolesta kun taas Käyttäytyminen ja Konversiot tulevat Analyticsin tiedoista. Näin saadaan yhdessä näkymässä tiedot kuinka luonollisisten hakutulosten kautta tulevat kävijät ovat käyttäytyneet sivustolla (aloitussivun, maan tai laitteen mukaan). Kysely raportti ei näytä Analytics-tietoja vaan sisältää samat tiedot kuin Search Consolen kysely-raportti:

Hakukoneoptimoinnin Tulosten Tulkitseminen: Search Console ja Analytics Data Syvemmin Integroitu: Kuva #5

Tämä tarkoittaa, että Google haluaa vieläkin "suojata" hakijaa sen verran, että tarkkaa hakusanaa et saa tietää esim. konversioille.


 

Julkaistu uudistus on hyvä. On joskus tuntunut, että Google ei halua antaa niin paljon tietoa "ilmaisesta" liikenteestä toivoen näin, että yritykset tekisivät enemmän AdWords-mainontaa. Vieläkin ainoa tapa saada avainsanakohtaista tietoa tuloksista on tehdä AdWords-mainontaa mutta uudistus helpottaa kuitenkin huomattavasti hakukoneoptimoijan työtä.

Google on tällä viikolla myös julkaissut toisen uudistuksen Search Consoleen liittyen. He mahdollistavat nyt usean verkkotunnusten datan saaminen yhdistettynä ominaisuus-joukkojen avulla. Käsittelen tämän uudistuksen hyötyjä seuraavassa blogi-kirjoituksessani. Voit seurata blogiamme joko tilaamalla blogikirjoitukset sähköpostiisi tai seuraamalla yritystämme LinkedIn:ssä

Oletko kiinnostunut myös maksullisten kanavien hyödyntämisestä markkinoinnissa? Tutustu ilmaiseen oppaaseemme kolmesta digimarkkinoinnin taktiikasta B2B yrityksille.
Lue seuraava


Lue edellinen
Erottuminen koetaan vaikeaksi ja kuitenkaan kukaan ei ole samanlainen - eikö olekin hassua?
image description

Kirjoittanut Måns Hafrén

Tech genius

Ota yhteyttä

Jan Eriksson
Jan Eriksson
jan.eriksson@primeweb.fi
+358 50 537 2411

Helsinki, Messeniuksenkatu 10 a 15a
00250 Helsinki
katso GoogleMaps

Måns Hafrén
Måns Hafren
mans.hafren@primeweb.fi
+358 9 2316 5433

Barcelona, Calle Clot 224
08027 Barcelona
katso GoogleMaps