Hakukonemainonnassa Yleinen Tapa Optimoida. Unohdatko Tämän Hakukoneoptimoinnissa?
Måns Hafrén

Hakukonemainonnassa Yleinen Tapa Optimoida. Unohdatko Tämän Hakukoneoptimoinnissa?

Tässä kirjoituksessa käsitellään CTR:n (klikkisuhteen) tärkeys hakukoneoptimoinnissa. CTR on yleisesti hakukonemainonnassa käytetty termi ja tarkoittaa kuinka monta klikkiä mainos saa sadasta näyttökerrasta. Klikkisuh ilmaistaan siis yleensä prosenteissa esim. 2%.

Hakukoneoptimointi ei kuitenkaan eroa mainoksista vaan CTR voidaan laskea myös luonnollisista hakutuloksista. Ylivoimaisesti tärkein syy korkeaan CTR:ään on hakutuloksen sija. Ensimmäinen sija saa keskmäärin kaksi kertaa enenmmän klikkejä kuin toinen sija. Alla kaavio CTR:stä hakutuloksen sijan mukaan.
Hakukonemainonnassa Yleinen Tapa Optimoida. Unohdatko Tämän Hakukoneoptimoinnissa?: Kuva #1

Hakutuloksen sija ja CTR ovat kuitenkin myötävaikutuksessa, eli korkeammat sijat johtaa korkeeampiin CTR luvuihin mutta korkeammat CTR luvut johtaa myös korkeampiin sijoihin. Käytännössä tämä tarkoittaa siis, että jos sinun hakutuloksesi esim. sijalla 10 saa paljon enemmän klikkejä kuin esim. tulos sijalla 6 niin ennemmin tai myöhemmin hakukone nostaaa sinun sijaa ja alentaa kilpailijasi sijaa. Kannattaa siis panostaa CTR:än nostamiseen olitpa millä sijalla tahansa.

Mistä löydän tietyn hakusanan CTR luvun?

Google tarjoaa sivuston omistajille ilmaiseksi käyttöön Google Webmaster Tools työkalun. Työkalussa listataan suosituimmat kyselyt, niiden CTR luvut, ja keskimääräisen sijainnin tietyllä ajanjaksolla. Listuksesta voi tulkita onko CTR sijainnin nähdeen keskimääräisellä, huonolla vai hyvällä tasolla. Ainakin jos se on huonolla tasolla on syytä miettiä miltä hakutuloksesi näyttää käyttäjälle (eli käytännössä sivuston otsikko ja kuvaus). Alla löydät sivustomme näkymästä pienen osan:
Hakukonemainonnassa Yleinen Tapa Optimoida. Unohdatko Tämän Hakukoneoptimoinnissa?: Kuva #2
Tuossa nähdään, että esim. "Kotisivut yritykselle" sanaparilla on 3% CTR ja keskimääräinen sija 9.8. Tuo on keskinkertainen tulos, joten parantamisen varaa on.

Katso oman sivustosi tiedot Google Webmaster Toolsissa. Löytyykö alhaisia prosentteja? Katso tämän jälkeen miltä hakutuloksesi näyttää ja tee siitä houkuttelevampi mahdolliselle kävijälle.
 
Lue seuraava


Lue edellinen
Nettisivujen kääntäminen tehty helpoksi - integroitu suoraan Purpleen
image description

Kirjoittanut Måns Hafrén

Tech genius

Ota yhteyttä

Jan Eriksson
Jan Eriksson
jan.eriksson@primeweb.fi
+358 50 537 2411

Helsinki, Messeniuksenkatu 10 a 15a
00250 Helsinki
katso GoogleMaps

Måns Hafrén
Måns Hafren
mans.hafren@primeweb.fi
+358 9 2316 5433

Barcelona, Calle Clot 224
08027 Barcelona
katso GoogleMaps