LinkedIn Mainonnan 6 Ärsyttävintä Ominaisuutta (LinkedIn Ads)
Måns Hafrén

LinkedIn Mainonnan 6 Ärsyttävintä Ominaisuutta (LinkedIn Ads)


Vuoden 2016 ensimmäisen neljänneksen aikana LinkedIn sai mainontatuloja (Marketing Solutions) 154 miljoonaa dollaria (lähde). Tämä on 35 miljoona enemmän kuin vuosi aikaisemmin (melkein 30% kasvua). Kasvu voi vaikuttaa kohtuulliselta mutta kun vertaa tuloja Facebookin mainontatuloihin 5.2 biljoonaa dollaria (lähde), puhutaan aika marginaalisesta markkinaosuudesta.

Mistä näin pieni markkinosuus johtuu? Temme itse ja myös asiakkaillemme LinkedIn mainontaa ja siinä on hyvät puolensa verrattuna muihin kanaviin. Esittelen tässä mielestäni 6 ärsyttävintä ominaisuutta, jotka vaikuttavat alhaiseen markkinaosuuteen.

LinkedIn Mainonnan 6 Ärsyttävintä Ominaisuutta (LinkedIn Ads): Kuva #2


 

#1 Kielivalinnasta puuttuu Suomi

Tämä on varmasti vähiten markkinaosuuteen vaikuttava tekijä mutta hyvin ärsyttävää mainostajan kannalta Suomessa. Alla kuva tällä hetkellä olevasta kielivalinnasta LinkedIn mainoskampanjalle

LinkedIn Mainonnan 6 Ärsyttävintä Ominaisuutta (LinkedIn Ads): Kuva #3

Yleensä suomenkieliset mainokset kuitenkin hyväksytään vaikka valitsee kieleksi "English". On kuitenkin tullut vastaan tapauksia, jolloin LinkedIn on hylännyt mainokset kielen takia. Norja, Tanska ja Ruotsi ovat kyllä päässet listalle kauan sitten.

Suomi ei kuitenkaan ole ainoa puuttuva kieli, esim. pohjoismaista myös Islanti puuttuu. Toki ymmärrän, että kyse on pienistä kielistä mutta jos halutaan olla tosissaan maailmanlaajuinen mainontaportaali, useampien kielien pitäisi päästä mukaan listalle.

#2 Kallis klikkihinta ja minimibudjetti

Minimi klikkihinta riippuu kohdistetusta yleisöstä. Klikkihinta on kuitenkin aina korkea. Alla esimerkki kun kohdistin kampanjan toimitusjohtajille Suomessa

LinkedIn Mainonnan 6 Ärsyttävintä Ominaisuutta (LinkedIn Ads): Kuva #4

Minimi klikkihinta on siis 3.05 euroa ja päiväbudjetti 10 euroa. 10 euron päiväbudjetilla saadaan siis noin 100 klikkiä kuukaudessa ja se maksaa 300 euroa. Kampanjan konversioprosentti on syytä olla suhteellisen korkea, jotta se maksaisi itsensä takaisin (toki riippuu palvelusta/tuotteesta).

#3 Mainoksen laadun merkitsemättömyys

Google AdWords:ssa, Facebookissa ja Twitterissä on kaikissa laatupisteiden konsepti käytössä. Yksinkertaistettuna, jos mainos toimii paremmin (esim. korkeampi CTR), maksat vähemmän. LinkedIn on ainoa näistä, joilla ei ole sellaista järjestelmää käytössä. Vaikka tekisin yllä olevassa esimerkissä millaisen mainoksen tahansa, maksan noin 3.05 euroa per klikki.

Hintaan voit ainoastaan vaikuttaa valitsemalla CPM CPC:n sijaan. Jos mainoksen CTR (klikkisuhde) on korkea, CPM hinnoittelu on halvempaa.

Toivoisin, että laadulla olisi merkitystä ja näin myös saataisiin kohta #2 parempaan kuntoon. Hinta saataisiin alas jos luodaan hyvin suoriutuvia mainoksia.

#4 Yrityssivun mainonta vaikeaa

LinkedIn yrityssivun seuraajien määrän kasvattaminen on vaikeaa. Luulisi, että ainakin maksetun mainonnan kautta olisi mahdollista mainostaa yrityssivua. Aikaisemmin tämä oli miltei mahdotonta mutta LinkedIn on lisännyt "Sponsored update" mainoksiin "Follow"-linkin.

LinkedIn Mainonnan 6 Ärsyttävintä Ominaisuutta (LinkedIn Ads): Kuva #5

Follow linkki on aika huomaamaton oikeassa yläkulmassa mutta ainakin se löytyy sieltä. Facebookissa on mahdollista luoda kampanja, jonka päämääränä on ainoastaan kasvattaa sivun tykkääjiä. Sellainen kampanjamuoto olisi tovoittua myös LinkedIn puolella, eikö se kuitenkin ole tarkoitus olla yritysten ja henkilöiden verkosto?

Vaikka tämä ei suoraan liity mainontaan niin henkilökohtaisella tilillä on myös mahdollista kirjoittaa suoraan LinkedIn verkostoon blogikirjoituksen (Publish Post). En ymmärrä minkä takia tällainen mahdollisuus ei ole olemassa myös yrityksille. Näin yritykset voisivat kirjoitaa blogi-kirjoituksia myös yksinomaan  LinkedIn verkostoon yrityssivun edistämistä varten.

#5 Ei uudelleenmarkkinointia

Uudelleenmarkkinoinnin puuttuminen on vaikea ymmärtää. Google AdWords, Facebook ja Twitter antavat kaikki mahdollisuuden asentaa nettisivuille koodipätkän, joilla kävijöitä seurataan. Näin voidaan nettisivujen kävijöille luoda erilaisia kampanjjoita, riippuen esim. mitä nettisivuilla ovat tehneet.

Google julkaisi uudelleenmarkkinointimahdollisuuden jo maaliskuussa 2010 (lähde). Viime vuoden helmikuussa LinkedIn julkaisi "Lead Accelerator" mainontatyökalun, jolla muun muassa uudelleenmarkkinointi piti olla mahdollista. Tämä tuote kuitenkin kuopattiin tämän vuoden helmikuussa, http://adexchanger.com/ad-exchange-news/linkedin-kills-off-bizo-product-lead-accelerator-takes-50m-write-down/

Toivotaan, että tämä päätös saa LinkedIn lisäämään uudelleenmarkkinointimahdollisuuden nykyiseen ratkaisuunsa.

Toinen "uudelleenmarkknointi" tapa muissa medioissa on asiakalistat. Voi esim. ladata excel tiedoston nykyisistä asiakkaista (sähköposti ja puhelinnumero). Tämän avulla voit esim. tehdä mainoksia, joita näyetään ainoastaan nykyisille asiakkaille tai vaikka uutiskirjeen tilaajille. Tätä mahdollisuutta ei myöskään löydy LinkedIn portaalista.

#6 Ei tulosseurantaa (konversio)

Tämä liittyy myös edelliseen kohtaan. Koska kävijöiden seuraaminen nettisivuilla on mahdotonta ei myöskään tuloksia voida seurata. Olisihan se hyödyllistä nähdä myös suoraan LinkedIn mainonnan työkalussa eri kampanjoiden konversioden määrät.

Nykyisessä tilanteessa pitää tulosseurantaan käyttää esim. Google Analytics ja luoda linkit mainoksissa Google Analytics ohjeiden mukaisesti. Toki suosittelen tätä joka tapauksessa mutta olisi hyvä suoraan kampanjoiden kohdalla nähdä esim. kustannus/tulos.

LinkedIn Mainonnan 6 Ärsyttävintä Ominaisuutta (LinkedIn Ads): Kuva #6


 

LinkedIn mainonnassa on hyviä puolia. Toivon kuitenkin, että LinkedIn parantaa mainontamahdollisuuksia huomattavasti parin vuoden sisällä.  Jatkokehityksen hitaus onkin toinen ärsyttävä asia. Jos vertaa LinkedIn mainontaa (LinkedIn Ads) kolmen vuoden takaiseen, ei se hirveästi ole muuttunut. Toki LinkedIn on tuonut uusia ratkaisuja esim Sponsored InMail, Display Ads  ja muita, kts. https://business.linkedin.com/marketing-solutions. Toivoisin kuitenkin reipasta jatkokehitystä ihan perusratkaisuun eli LinkedIn Ads.

Jotenkin tuntuu, että LinkedIn ei ymmärrä kuinka iso potentiaali niillä olisi. Ihmiset LinkedIn:ssä ovat työmielellä ja vastaanottavaisempia yritysmainonnalle. Erityisesti B2B mainonta osuu paremmin kun voi kohdistaa esim. työtehtävän mukaan.

Haluatko saada uusasiakashankinnan hintaa alaspäin? Näin tehdään myyntijohtajia mielestelevää LinkedIn mainontaa, lataa ilmainen oppaamme.


 

 

 


 

Lue seuraava


Lue edellinen
Kutkuttaisiko Huippumyyjään Palkkaaminen? Vältä 3 Ratkaisevaa Ilmoitusvirhettä
image description

Kirjoittanut Måns Hafrén

Tech genius

Ota yhteyttä

Jan Eriksson
Jan Eriksson
jan.eriksson@primeweb.fi
+358 50 537 2411

Helsinki, Messeniuksenkatu 10 a 15a
00250 Helsinki
katso GoogleMaps

Måns Hafrén
Måns Hafren
mans.hafren@primeweb.fi
+358 9 2316 5433

Barcelona, Calle Clot 224
08027 Barcelona
katso GoogleMaps