Lukuisat domainit vs yksittäinen domain

Olen huomannut, että monilla ihmisillä on pääasiallisena SEO-strategiana ostaa mahdollisimman monta domainia, jotka sisältävät haluamansa avainsanat, jotta he sijoittuvat hyvin. Käytännössä, domainissa oleva avainsana on hyvä sijoitustekijä, mutta voit itse asiassa vain optimoida yhden avainsanalauseen per domain. Lisäksi, Searchmetrics SEO Ranking Factorsin mukaan vuodelta 2013 tai 2014, se ei ole yksi parhaista tekijöistä sijoituksesi kannalta.

Miksi sinun ei kannata käyttää lukuisten domainien taktiikkaa SEO-asioissa?

Ongelma 1: Lukuisat domainit levittävät linkkimehun

Tärkeä osa hakukoneoptimointia on taustalinkkien hankinta (muut verkkosivut, jotka linkittävät verkkosivullesi). Esimerkkinä, jos meillä olisi 2 domainia, primeweb.fi ja purpleweb.fi, linkit, jotka vievät purpleweb.fi:lle eivät nostaisi primeweb.fi:n ”auktoriteettia”, joten menettäisimme linkkimehua kaikille kyseisille linkeille.

Ongelma 2: Lukuisat domainit samalla sisällöllä eivät näy hakutuloksissa

Jos sinulla on lukuisia domaineja tarkalleen samalla sisällöllä, hakukoneet yleenä näyttävät ainoastaan “vanhimman” domainin, joten uusien domainiesi kanssa et ole esillä hakukoneilla. Uusi domainisi saattaa näkyä hakutuloksissa jonkin aikaa, kunnes hakukone huomaa, että sisältö on täysi kopio. Kaikki käytetty työ saadakseen sivuston hakutuloksiin, on siis ollut turhaa.

Milloin lukuisat domainit voivat olla käytännöllisiä?

Voi olla kätevää käyttää erillistä domainia kampanjatapaisille verkkosivuille. Sisältö ei saa olla kopio päädomainistasi, vaan sen täytyy, keskittyy sisältöön muutamilla hakusanoilla. Jos löydät tämänlaisille verkkosivuille domain nimet, joihin sisältyy avainsana, vielä parempi. Haaste uusien domainien/verkkosivustojen kohdalla on näiden taustalinkkien saaminen, jotta saisi auktoriteettia hakukoneiden silmissä, mutta ainakin sisältö keskittyy pieneen alueeseen.

Eri maakoodien domainit eri kielille, samasta sisällöstä, saattavat olla tapaus, jolloin voit harkita pitäväsi lukuisia domaineja..

Mitä voin tehdä, jos strategiani on ollut lukuisat domainit ja haluan alkaa käyttää vain 1 domainia?

Ehdotan, että valitset yhden domainin, jota haluat käyttää. Jos olet kansainvälinen yritys, jolla on sisältöä useilla kielillä, tämän pitäisi mieluiten olla kansainvälinen domain. Jos toimit vain yhdessä maassa, domain kyseisen maan koodilla on hyvä.

Jos sinulla on jo taustalinkkejä useille domaineillesi, voit lisätä 301:n ohjataksesi uudelleen niiltä domaineilta valitsemallesi domainille. 301 uudelleen ohjaus siirtää 90-99% linkkimehusta Mozin mukaan. Suurimmassa osassa tapauksista, tämän voi tehdä lisäämällä seuraavat rivit verkkosivuston pääkansioon:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www.primeweb\.fi [NC]
RewriteRule (.*) http://www.primeweb.fi/$1 [L,R=301]

 

Tämän domain tulee tietysti korvata omalla domainillasi. Jatka optimointia ja ota yhteyttä, jos tarvitset apua. Tutustu myös hakukoneoptimointi-paveluumme.
Måns

Lue seuraava


Lue edellinen
Rovio leikkaa työpaikkoja - mikä olisi Steve Jobsin neuvo

Ota yhteyttä

Jan Eriksson
Jan Eriksson
jan.eriksson@primeweb.fi
+358 50 537 2411

Helsinki, Messeniuksenkatu 10 a 15a
00250 Helsinki
katso GoogleMaps

Måns Hafrén
Måns Hafren
mans.hafren@primeweb.fi
+358 9 2316 5433

Barcelona, Calle Clot 224
08027 Barcelona
katso GoogleMaps