Miksi Oikeasti Autamme Asiakkaitamme Hakukoneoptimoinnissa?
Jan Eriksson

Miksi Oikeasti Autamme Asiakkaitamme Hakukoneoptimoinnissa?

Miksi hakukoneoptimoida?

Hakukoneoptimointihan on sitä että keinolla millä hyvänsä halutaan olla ensimmäisenä Googlessa, kun joku hakee tarjoamiamme palveluita? Tavoite ja tarkoitus on siis olla kärjessä Googlessa - onko se näin?

Auttaessamme yrityksiä hakukoneoptimoimaan kotisivujaan huomasin mielenkiintoisen asian muutama vuosi sitten: sen todellisen syyn miksi hakukoneoptimoimme asiakkaidemme kotisivuja.

Moni hakukoneoptimointia tekevä yritys on tutkinut tarkasti esim. Googlen (Verkkovastaavan ohjeet) teknisiä ohjeita optimoida kotisivunsa oikein. Hakukoneoptimoinnin alkuvuosina usein pelkästään teknisten asioiden kehittäminen, kuten otsikoiden merkitseminen H1 (otsikko #1) merkinnällä, ovat auttaneet merkittävästi nostamaan minkä tahansa yrityksen sijoituksia Googlessa.

Toki tekninen puoli vielä tänäkin päivänä muodostaa pullonkaulan monille yrityksille ja se kannattaakin usein laittaa ensimmäisenä kuntoon.

No miten päästään ensimmäiseksi kun kaikilla on yhtä hyvä tekniikka, eli A-luokkaa?

Mietitäänpäs ylipäänsä mitä mahdollisia eroja sinun kotisivuillasi voi olla verrattuna kilpailijaasi Googlen mielestä. Sehän on sisältösi joka eroaa sekä miten paljon sisältöösi viitataan (linkit) muualla verkossa verrattuna taas kilpailijoihisi.

Tästä päästään hakukoneoptimoinnin toiseen aaltoon:
Sisältöön

Google on määritellyt tehtäväkseen palvella hakijaa mahdollisimman relevantilla vastauksella. Silloin pitää miettiä mikä on relevanttia hakijalle.

Tiedetään että on esimerkiksi yleensä 6 estettä tai esteryhmää per palvelu hidastamassa sinunkin asiakkaittesi ostopäätöstä. Pelätään esim. hirviöprojektia, hidasta tukea tai että ostetaan jotain mitä ei oikeasti tarvita.

Jos kävijällä olisi enemmän tietoa esteihin liittyen, tämä pienentäisi esteiden merkitystä ja ostopäätös syntyisi nopeammin. Tämäntyyppiset esteitä poistavat sisällöt ovat esim. referenssivideot ja ne ovat vain osa koko potentiaalista sisältökattausta.

Tämäntyyppiset pohdinnot alkoivat pikkuhiljaa raottamaan meille sitä todellista syytä miksi oikeasti teemme hakukoneoptimointia:

Autamme asiakkaittemme asiakkaat tekemään parempia ja nopeampia ostopäätöksiä

Eli sisältö on se tärkein. Riittääkö sitten, että meillä on A-luokitus tekniikasta?

Google on ilmoittanut, että palvelee esim. älypuhelinhakijoita mieluummiin sellaisella sisällöllä joka on suunniteltu älypuhelimelle. Saat tilanneraportin omasta kotisivustasi hetkessä Googlen Mobile-Friendly Test kotisivulta. Google antaa myös arvoa nopeammille kotisivuille verrattuna hitaampiin. Tähänkin löytyy Googlen oma työkalu, jolla voit heti testata omien kotisivujesi nopeutta: PageSpeed Insights. Saat molemmista työkaluista myös vinkkejä, miten voit lähteä poistamaan mahdollisia pullonkauloja. Google suosii myös kävijän mielestä helppokäyttöisempiä kotisivuja verrattuna monimutkaisempiin.

Google optimoi tuloksiaan myös siten että he tarjoavat tuloksia joitten sisällöt ovat kokonaisvaltaisen kokemuksen suhteen mahdollisimman kitkattomia.

Meidän mielestä hakukoneoptimoinnin kolmatta aaltoa voi kuvata esimerkiksi näin:
Auttamiskokemuksen optimointi
Lue seuraava


Lue edellinen
Mitkä Ovat Digimarkkinoinnin Tuloksenteon 3 Tärkeintä Periaatetta? Jan Eriksson Kertoo Puheenvuorossaan E-Commerce 2015 Tapahtumassa - Rekisteröidy Ilmaiseksi
image description

Kirjoittanut Jan Eriksson

Digital Marketing Advisor

Ota yhteyttä

Jan Eriksson
Jan Eriksson
jan.eriksson@primeweb.fi
+358 50 537 2411

Helsinki, Messeniuksenkatu 10 a 15a
00250 Helsinki
katso GoogleMaps

Måns Hafrén
Måns Hafren
mans.hafren@primeweb.fi
+358 9 2316 5433

Barcelona, Calle Clot 224
08027 Barcelona
katso GoogleMaps