Mitä Maksaa 10 Tapaamista B2B Myyntipäälikköjen Kanssa?
Jan Eriksson

Mitä Maksaa 10 Tapaamista B2B Myyntipäälikköjen Kanssa?

Minä olen vahvasti sitä mieltä, että nyt on digimarkkinoinnin kultakausi. Taktiikoita löytää juuri oikea hullun tarkasti rajattu kohderyhmä ovat olemassa ja niitä jo moni hyödyntääkin (voit tutustua muutamaan esim. tästä: 3 Digimarkkinoinnin Taktiikkaa Jokainen B2B Myyntijohtaja Tulisi Tuntea).

Jotkut ovat menneet jopa niin pitkälle että ovat alkaneet huutamaan, että huippumyyjien aika olisi passé.

Höpöhöpö.

Vaikka nyt on digimarkkinoinnin kultakausi, niin huippumyyjä hyvällä tuotteella tai palvelulla tulee aina olemaan vähintäänkin hyödyllinen mille tahansa yritykselle.

Soittaminen ei useinmiten ole mukavaa, ennustan kuitenkin että soittoja tehdään tulevaisuudessa enemmän. Perustelen sitä sillä, että kullanarvoista tietoa soiton tueksi saadaan nyt kerättyä helpommin ja enemmän kuin koskaan. Tästä lisää toisessa kirjoituksessa.


Mietitkö sinä tapaamisten ostamista? Ostaessasi tapaamisia hyödyt ovat selkeät:

  1. Voit käyttää omaa aikaasi muuhun kuin soittamiseen ja sen kehittämiseen
  2. Saat todennäköisesti enemmän tapaamisia
  3. Saat tapaamisia, jotka et muuten välttämättä saisi
  4. Maksat vain tuloksista

Toki haittojakin voi olla:

  1. Et välttämättä tiedä mitä buukkaaja on sanonut, jotta hän sai tapaamisen varattua
  2. Ostaja tietää, että ammatikseen buukkaava ei anna periksi yhtä helposti ja hän suostuu tapaamaan sinut

Oletko sinä ostanut tapaamisia? Kiitos ja kummarus, jos jaat kokemuksiasi kommenteissa.

Luulen, että monia muita paitsi minua kiinnostaa paljonko maksaa 10 tapaamista B2B myyntijohtajan kanssa. Päätin, että teen pikakyselyn aiheesta eri toimijoilta. 

Käytännössä tein näin:

  • Keräsin toimijoita kasaan googlettamalla buukkaus ja kontaktointi
  • Lähetin heille 3 kysymystä ja sanoin, että vastaamalla niin he pääsevät mukaan blogikirjoitukseeni.

Tässä ovat ne 3 kysymystä, jotka lähetin kaikille:

  1. Mitä maksaa 10 tapaamista B2B myyntipäälikköjen kanssa (liikevaihto 1-10M€ ja excel lista puhelinnumerojen kanssa tulisi ostajalta)?
  2. Mikä on paras aika soittaa B2B myyntipäälikölle?
  3. Mitä on hyvä vakiovastaus vastalauseelle: "Ei kiinnosta"

Seuraavassa taulukossa on kiteytys siitä kenelle lähetin ja viimeisessä sarakkeessa myös mitä ostettu tapaaminen maksaa.

Nimi Kotisvu Sähköpostiosoite Vastausaika Hinta
Adeptus Partners Oy adeptus.fi myynti@adeptus.fi -  
Aktive International aktive.fi samu.tolvanen@aktive.fi 13:21 -
Bookers Finland Oy bookers.fi bookers@bookers.fi -  
Delta Pavonis Oy deltapavonis.fi marjut.makinen@deltapavonis.fi 13:08 250 € / kpl
Huippumyynti OY huippumyynti.fi info@huippumyynti.fi -  
Innolink Direct Oy innolinkdirect.fi direct@innolink.fi -  
Intellia Oy intellia.fi info@intellia.fi -  
Mediapartners mediapartners.fi asiakaspalvelu@mediapartners.fi -  
Miron Bookkauspalvelu mironbookkaus.fi jarrad.tuokko@mironbookkaus.fi -  
Myynninvauhdittajat Oy myyntivauhdittajat.fi myynti@myyntivauhdittajat.fi 13:16 150 € / kpl
Prime Sales Oy primesales.fi info@primesales.fi -  
Seita Consulting Oy seitaconsulting.fi ville.viitala@seitaconsulting.fi -  
Soft Sales Finland Oy digimyynti.fi ja verkkokurssikone.fi ilpo.tuononen@softsales.fi 13:22 120-150 € / kpl
Suomen Myyntipäälliköt Oy myyntipaallikot.fi info@myyntipaallikot.fi -

 


Yhteenvetona sanoisin, että tapaamisia kannattaa melkein aina ostaa huippumyyjille hyvällä palvelulla. Arvioin, että moni ei halua julkaista hintoja julkisesti ja siksi moni jätti vastaamatta. Hinnat ostettujen tapaamisten välillä liikkuvat välillä:

100 - 250 € / kpl

Lopuksi vielä vastanneiden vastaukset kysymyksiin:


Delta Pavonis:
1. 250€/ kpl riippumatta siitä toimittaako asiakas soittolistan vai tuleeko se kauttamme.

2. Maanantaiaamuna eikä lounasikaan kannata soittaa, muuten on aika sattumankauppaa milloin myyntipäällikkö ei ole tapaamisessa ja tämän vuoksihan henkilöä tavoitellaan useamman kerran.

3. Harvat sanovat suoraan "Ei kiinnosta", ellei soittaja ole todella agressiivinen vaan useimmiten kiertoilmaisulla esim. "Voitko laittaa sähköpostia?" ja tähän hyvä vakiovastaus on, että sähköpostit jäävät useasti lukematta, joten löytyykö sinulta nyt sopiva hetki vai sovitaanko soittoaika?


Aktive:
1) Aktiven toimintafilosofia perustuu kumppanuuksiin, joissa otamme vastuun asiakkaan liikevaihtotavoitteeseen pääsystä myyntiaktiviteettien osalta. Hinnoitteluumme liittyy muutakin kuin vain sovittu tapaaminen, koska sovitusta tapaamisesta maksaminen ei tuota asiakkaalle parasta mahdollista ROI:ta. Tästä johtuen en voi valitettavasti antaa meidän osalta hintaa 10 sovitulle tapaamiselle.

2) Outbound kontaktoinnissa päällikkötason päättäjät tavoittaa yleisesti ottaen hyvin toimistoaikaan. Tavoitettavuusajat vaihtelevat toimialan, yrityksen kokoluokan (liikevaihto ja hlöstö) ja sijainnin sekä päättäjätason mukaan. Johtoryhmän tason päättäjien osalta tavoitettavuusajoissa on selkeitä eroja. Mikäli yritys tekee uusasiakashankintaa TOP1000 yrityksiin, niin silloin tavoitettavuusaikojen merkitys korostuu merkittävästi enemmän kuin muissa kohderyhmissä. Tässä yksi aiheeseen liittyvä blogikirjoitus, joka saattaa kiinnostaa sinua:
http://www.aktive.fi/puhelintavoitettavuus-laskee-top-1000-yrityksissa-miten-tehostat-uusasiakashankintaa/

3) Jos saat vastaukseksi heti "ei kiinnosta", et ole tehnyt kotiläksyjäsi :)


SoftSales:
1. Minulla hinnoittelu on 120-150 €/tapaaminen. Olen tehnyt myös tuntihinnalla 70€/h. Hinnaksi tulee suurinpiirtein sama molemmilla hinnoitteluilla. Teen ainoastaan vaativampia buukkauskeissejä, siitä syystä hintani on varmasti korkeampi kuin alan keskiarvo.

2. Paras aika soittaa on heti aamusta. Työpäivän alussa ihmiset ovat yleensä virkeimmillään.

3. Ainoa vaihtoehto on vastata: Kiitos ajasta, en häiritse pidempään. Yleensä buukkari on epäonnistunut, mikäli vastapuoli sanoo ettei kiinnosta. Tai sitten asiakkaalla ei oikeasti ole tarvetta palveluille.


Myyntivauhdittajat:
1. Kymmenen tapaamista B2B -päättäjien kanssa maksaa meillä 150 € + alv / tapaaminen.Sisältää tarvittaessa myös kohderyhmän mutta voidaan käyttää Tilaajan omaakin jos kuranttia ja ajan tasalla. Meillä hinta sisältää kaiken eli muita kuluja ei tule ja sisältää myös tapaamistakuun, eli muusta kuin Tilaajasta peruuntuneiden tilalle sovitaan uusi. Tapaamiset toimitetaan Tilaajan kalenteriin ja laadun seuraamiseksi toimitamme myös nauhoitteet puheluun johtavista puheluista.

2. Tyypillisesti aamuaika on soittoon parasta, omia tapaamisiani buukkaan 7:30 alkaen mutta toimeksiannoissa soitamme klo 8-17 välillä. Oikeastaan yleisintä lounasaikaa lukuunottamatta kaikki "virka-aikana" soitetut ajat ovat ok, tavoitettavuudessa primetimea tuo 8-10(11) ja 15-17 ovat. Erot tuloksissa kuitenkin pieniä.

3. Kun soittotarina on kohdallaan, puskemista joutuu ylipäätään tekemään vähän. Se edellyttää, että tapaamiselle on oikeasti perusteltava asiakashyöty ja kohderyhmä on valittu oikein. Ei kiinnostusta -vastaukseen parhaiten yleistettävä toimiva keino on siis kerrata tapaamisen ja tarjottavan palvelun hyöty ja haettava tälle hyödylle periaatteellinen hyväksyntä soiton kohteena olevalta päättäjältä. Perustellaan siis uudelleen, miksi kannattaa tavata. Silloin asiakas myös paremmin sitoutuu palaveriin ja muistaa miksi tavataan. Kuitenkin simppelisti. Jos asiakas ostaa tapaamisen ja palveluntarjoajan mahdollisen / todennäköisen lisäarvon, hän kyllä löytää kalenteristaan ajan.

Lue seuraava


Lue edellinen
Viikon digiluku: 1 320 000+ Logistiikkatehtävissä olevaa LinkedIn profiilia
image description

Kirjoittanut Jan Eriksson

Digital Marketing Advisor

Ota yhteyttä

Jan Eriksson
Jan Eriksson
jan.eriksson@primeweb.fi
+358 50 537 2411

Helsinki, Messeniuksenkatu 10 a 15a
00250 Helsinki
katso GoogleMaps

Måns Hafrén
Måns Hafren
mans.hafren@primeweb.fi
+358 9 2316 5433

Barcelona, Calle Clot 224
08027 Barcelona
katso GoogleMaps