Mitä On Arvopohjainen Digimarkkinointi? Ja Miksi Koulutusfirmoja Pitäisi Kiinnostaa?
Jan Eriksson

Mitä On Arvopohjainen Digimarkkinointi? Ja Miksi Koulutusfirmoja Pitäisi Kiinnostaa?

Mitä On Arvopohjainen Digimarkkinointi? Ja Miksi Koulutusfirmoja Pitäisi Kiinnostaa?: Kuva #1

Meidän tehtävä on yksinkertaistaa digimarkkinointia ja kerätä liidejä asiakkaillemme. Asiakkaamme voittavat heidän kilpailijat seuraamalla neuvojamme ja periaatteitamme.

Sain jo kolme vuotta sitten kasaan digimarkkinoinnin 10 askeleen kasvupolun ja se muotoutui vuosien varrella digimarkkinointikehykseksi. Kehyksen loppumetrien hiomisessa auttoi paljon mm. Tino Singh ja Jukka Putsela - kiitos teille.

Kehys on kokoelma eri alojen gurujen periaateoppeja. Käyn kehyksen tarinaa ja sisältöä läpi E-Commerce 2015 puheenvuorossani. Kuvasimme puheenvuoron ja voit katsoa sen tästä.

Yksi kehyksen tärkeimmistä periaatteista on opettavainen periaate. Tämän periaatteen poimin Chet Holmesin kirjasta The Ultimate Sales Machine. Harjoitellessani puhetta juuri sen periaatteen kohdalla oivalsin, että kaikki markkinointi voidaan oikeastaan jakaa kahteen ryhmään.

Ensimmäinen ryhmä edustaa perinteistä markkinointia, jota kutsun nimellä europohjainen markkinointi. Eli vähänniinku eurot silmissä markkinointi.

Googletin google.fi osoitteessa 18.8.2015 kello 12:26 myyntikoulutus ja alla top 3 tulokset.

Screen_Shot_2015-08-18_at_12.25.07_PM.png

Usein mainokset kuuluvat tähän europohjaiseen kategoriaan. Yleensä näillä kannustetaan ottamaan yhteyttä, pyytämään tarjousta tai soittamaan kuten Vaikutus.fi. Toiset kuten SpeakersForum paukuttavat henkseleitään kertomalla miten isoja tai kokeneita ovat. Ja jotkut puhuvat omien tuotteiden tai palveluiden hyödyistä, kuten PointVenue.

Tämä haiskahtaa mielestäni hieman itsekeskeiseltä markkinoinnilta. Mitä mieltä sinä olet?

Tämä toinen ryhmä markkinointia ajattelee enemmän asiakasta, kuin omien tuotteiden tai palveluiden suoraa myymistä. Se ei paukuttele henkseleitä eikä myöskään väkisin yritä tunkea omia tuotteitaan tai palveluitaan asiakkaiden kurkusta alas kehottamalla pyytämään tarjousta.

Lähtökohtana tälle toiselle ryhmälle otetaan yrityksen olemassaolo. Tästä päästään mielestäni mielenkiintoiseen aiheeseen. Minun mielestä yrityksen ensisijainen olemassaolon tarkoitus ei pitäisi olla osakkeenomistajien varallisuuden kasvattaminen.

Mielestäni kaikkien yritysten olemassaolon tarkoitus pitää olla parantaa mahdollisimman monen ihmisen elämänlaatua. Yrityksen omassa fokuksessaan toki.

Eli jos mietitään vaikka koulutusalaa, niin heidän tarkoitus on auttaa yrityksiä voittamaan kilpailijat paremmalla osaamisella.

Mitä siihen tarvitaan?

Siihen tarvitaan ihmisiä, jotka haluavat ja rakastavat oppimista. Ihmisiä, jotka nopeasti osaavat päätellä mitä heidän kannattaa oppia seuraavaksi. Ihmisiä, jotka myös ymmärtävät miten he oppivat ja miten he voivat kehittää omaa oppimistaan esim. helpommaksi ja miksi ei hauskemmaksi.

Tämä toinen ryhmä edustaa hyvin lämmintä ja pehmeää lähestymistä valittuihin ihmisiin ja kutsumme sitä arvopohjaiseksi markkinoinniksi.

Arvopohjaista markkinointia tehdään vielä tänäpäivänä hyvin vähän. Minä uskon, että koulutusyritykset voivat erottua, olla lähestyttävämpiä sekä profiloitua asiantuntijoiksi tekemällä arvopohjaista markkinointia.

Laajemminkin uskon, että arvopohjainen markkinointi sopii Suomalaisille kuin kiuas saunaan. Ja haluammekin nostaa Suomen Ruotsin edelle digimarkkinoinnissa arvopohjaisella lähestymisellä vuoteen 2020 mennessä.

Tästä lisää myöhemmin. Pitäkää lippu korkealla.

Kiitos ja kumarrus,
Jan Eriksson

Lue seuraava


Lue edellinen
Miksi LinkedIn Kiinnostaa Asiakkaitamme? 3 Havaintoa
image description

Kirjoittanut Jan Eriksson

Digital Marketing Advisor

Ota yhteyttä

Jan Eriksson
Jan Eriksson
jan.eriksson@primeweb.fi
+358 50 537 2411

Helsinki, Messeniuksenkatu 10 a 15a
00250 Helsinki
katso GoogleMaps

Måns Hafrén
Måns Hafren
mans.hafren@primeweb.fi
+358 9 2316 5433

Barcelona, Calle Clot 224
08027 Barcelona
katso GoogleMaps