Miten Saada Kotisivut Näkymään Googlessa?
Måns Hafrén

Miten Saada Kotisivut Näkymään Googlessa?

"Jos et löydy googlen ensimmäiseltä sivulta, et ole olemassa". Sosiaalisen median myötä tämä ei täysin enää pidä paikkaansa mutta googlen hakutuloksista löytyminen on vieläkin hyvin tärkeää. Uuden kotisivun omistajan yksi suurimmista huolenaiheista onkin sivuston näkyminen Googlen hakutuloksissa. Usein lyhyen aikavälin odotukset eivät ole realistisia. Halutaan olla heti ensimmäisellä sijalla sanalla X vaikka sanalla olisi kuinka paljon kilpailua.

Googlen haussa on 3 eri tulostyyppiä: 

  1. Luonnolliset hakutulokset (ilmaiset)
  2. Maskulliset mainokset (Google AdWords)
  3. Kartta tulokset (Google Maps)

Luonolliset hakutulokset

Esmerkkihaulla "uusi auto" tulee seuraavat tulokset. Luonnolliset tulokset merkitty punaisella suorakulmiolla.

Miten Saada Kotisivut Näkymään Googlessa?: Kuva #2

Maksulliset mainokset

Saman hauen maksulliset mainokset merkitty kuvassa alla.

Miten Saada Kotisivut Näkymään Googlessa?: Kuva #3

Karttatulokset (Google Maps)

Karttatulokset tulevat yleensä näkyviin kun lisätään maantieteellinen sijainti hakuun. Esimerkissä "auto helsinki". Tulokset riippuvat tässä myös hakijan sijainnista, sinulle ei mahdollisesti tule samoja tuloksia kuin minulle.

Miten Saada Kotisivut Näkymään Googlessa?: Kuva #4

Miten sitten kannattaa lähteä liikkeelle kun uusi kotisivu halutaan saada Googlen hakutuloksiin.

Askel 1: Rekisteröiy kotisivu + yritys Google My Business

Mene osoitteeseen https://www.google.com/business ja rekisteröi yrityksesi tiedot. Näin saadaan yritys näkymään karttatuloksissa.

Askel 2: Tee avainsanatutkimusta

Mieti käyttäjän aikomusta ja mitä hän siihen aikomukseen liittyen voisi hakea. Esimerkissäni aikomus olisi uuden auton ostaminen."Uudet autot"-sanalla on tosi kova kilpailu (Top 10 nettisivuilla korkea vakuuttavuus), kts. esim. ensimmäisellä sijalla olevan autotalli.com vakuuttavuustiedot alla (lähde Moz opensiteexplorer)

Miten Saada Kotisivut Näkymään Googlessa?: Kuva #5

Vakuuttavuus on melko korkea 40 (104 muuta verkkotunnusta linkittää sivustolle). Tämä tarkoittaa, että uudella kotisivulla on hyvin vaikeaa kilpailla näin suositun avainsanan kanssa. Alussa kannattaa siis löytää enemmän "pitkän hännän" avainsanoja tai avainsanoja, joihin muut eivät ole panostaneet.

Työkaluina voi käyttää http://keywordtool.io/ tai ihan googlen omia ehdotuksia:

Miten Saada Kotisivut Näkymään Googlessa?: Kuva #6

Tässä esimerkissä voisi esim. keskittyä lauseeseen "auton ostaminen yritykselle". 

  1. Luodaan sivustolle laskeutumissivu, jossa keskitytään sisältö sanaan "auton ostaminen yritykselle".
  2. Hakukoneoptimoidaan teknisesti tämä sivu tälle sanalle

Tällä hakulauseella on paljon helpompi päästä kärkituloksiin. Nykyisten hakutulosten perusteella ei kukaan ole juuri siihen sanaan hirveästi panostanut:

Miten Saada Kotisivut Näkymään Googlessa?: Kuva #7

Voit lukea lisää avainsanatutkimuksesta ilmaisesta oppaastamme:

 

Askel 3: Luo valuituille avainsanoille/aikomuksille omat laskeutumissivut (sisällöt)

Avainsanatutkimuksen perusteella voit ryhmitellä avainsanat aikomuksen mukaan. Voi löytää seuraavat aikomukset ja niiden alla avasanoja:

Auton osto yritykselle

  • Auton osto yritykselle
  • Auton ostaminen yritykselle
  • Yrityksen auto
  • Yrityksen autorahoitus
  • Auto yrityksen nimiin

Auton osto yksityishenkilönä

  • Auton ostaminen
  • Auton osto käteisellä
  • Auton osto rekisteröinti
  • Auton osto osamaksulla

Luo tämän jälkeen taulukko, johon merkitset avainsanan, aikomuksen, vaikeusasteen ja laskeutumissivun. Kannattaa ensin keskittyä kiinnostavimpiin aikomuksiin ja alhaisen vaikeusasteen avainsanoihin. Näillä ei ehkä saada iso volyymi kävijöitä mutta kävijät etsivät tarjoamaasi palvelua/tuotetta.

Aikomus Avainsana Vaikeus Laskeutumissivu
Auton osto yritykselle Auton osto yritykselle 3 auto.org/auto-yritykselle
Auton osto yritykselle Auton ostaminen yritykselle 3 auto.org/auto-yritykselle
Auton osto yksityishenkilönä Auton osto käteisellä 5 auto.org/auto-yksityiselle
Auton osto yksityishenkilönä Auton osto osamaksulla 8 auto.org/auto-yksityiselle

 

Askel 4: Luo Google AdWords mainoksia valituille avainsanoille

Ilmaisiin hakutuloksiin pääseminen vaatiii työtä ja aikaa. Maksulliset mainokset mahdollistavat yrityksesi näkyvyyden jo toiminnan alusta asti. Käytä aikaisemmassa vaiheessa löydetyt avainsanat myös maksullisissa mainoksissa ja osoita ne samoille laskeutumissivuille.

Mikäli budjetti on rajallinnen keskity ainoastaan parhaimpiin avainsanoihin. Muuten kannattaa myös näyttää mainoksia vähän laajemmin: AdWordsin kautta löytää näin yleensä uusia kiinnostavia aikomuksia/avainsanoja.

Askel 5: Mittaa tulokset

Seuraa avainsanojen sijojen kehittymistä ja luonnollisten hakutulosten kautta tuleva liikenteen määrää. Vertaa myös tuloksia luonnollisten ja maksullisten hakutulosten välillä. Tulosten seurantaa varten on asennettava konversioseuranta sivustolle. Tähän voit käyttää Google Analyticsiä ja tavoiteseurantaa.

Miten Saada Kotisivut Näkymään Googlessa?: Kuva #8

Google AdWords mahdollistaa myös avainsanatasolla tulosten seurantaa. Tiedät siis tarkkaan mitkä avainsanat on antanut tuloksia maksullisten mainosten kohdalla.


 

Tämän jutun askeleiden lisäksi suosittelen kirjoittamaan aktiivisesti blogia, jossa voit käsitellä jotain tiettyä aihetta viikkotasolla. Blogin kirjoittaminen mahdollistaa "pitkän hännän" hakulauseiden kohdistamista luonnollisissa hakutuloksissa.

Tässä jutussa käsittelin ainoastaan sisältöpuolta hakukoneoptimoinnissa. Pitkäjänteisessä hakukoneoptimoinnissa on syytä miettiä myös takaisinlinkkien (linkit muilta verkkosivuilta sinun sivustolle) hankkimista. Tämä parantaa kotisivun vakuuttavuutta ja sijoituksia ilman sisältömuutoksia.

Sosiaalisen median myötä on myös paljon muita mahdollisuuksia hankkia näkyvyyttä kuin pelkästään Google. Lataa oppaamme kolmesta digimarkkinoinnin taktiikasta, joista kaksi käsittelevät maksullista mainontaa sosiaalisessa mediassa.

Lue seuraava


Lue edellinen
Miten Facebook Mainonta Toimii Kaksoisolentokohderyhmillä
image description

Kirjoittanut Måns Hafrén

Tech genius

Ota yhteyttä

Jan Eriksson
Jan Eriksson
jan.eriksson@primeweb.fi
+358 50 537 2411

Helsinki, Messeniuksenkatu 10 a 15a
00250 Helsinki
katso GoogleMaps

Måns Hafrén
Måns Hafren
mans.hafren@primeweb.fi
+358 9 2316 5433

Barcelona, Calle Clot 224
08027 Barcelona
katso GoogleMaps