Myyntiprosessin Vaiheet - Miten Saat Myyjäsi Muistamaan Ne Ikuisesti?
Jan Eriksson

Myyntiprosessin Vaiheet - Miten Saat Myyjäsi Muistamaan Ne Ikuisesti?

Luin Hesarista pari vuotta sitten jutun: Joonas Marjakangas oppii tuhat sattumanvaraista numeroa alle tunnissa.

Joonas on Suomen ensimmäinen kansainvälinen muistimestari. Hän sijoittaa haluttuja asioita mieleensä rakentamaansa palatsin eri huoneisiin. Ajattelin, että miten tätä voisi hyödyntää myynnissä. Miten voisi esim. saada myyjät muistamaan myyntiprosessin vaiheet ikuisesti.

Googletin muistitekniikoita ja löysin toisen, jossa kävellään mielessä tuttua polkua pitkin. Polun varrelle sijoitetaan mahdollisimman elävästi ja herättävästi haluttuja asioita.

Otetaan yksi esimerkki, jossa sinun pitää muistaa esim. 3 asiaa:

  1. "Innovointi on sitä, että sanotaan 1000 asialle ei" - Steve Jobs
  2. "Muista aina ensin pyytää lupa markkinoida" - Seth Godin
  3. "Jos et tee siirtoja tarpeeksi nopeasti häviät vastustajallesi ajalla" - Jan Eriksson

Sitten lähdetään kävelemään polkua pitkin:

Kuvittele, että olet omassa keittiössäsi. Pöydällä näet punaisen omenan. Päätät syödä sen ja se maistuu paremmalta kuin mikään muu omena koko elämäsi aikana. Omenasta sinulle tulee mieleen Apple ja Steve Jobs sekä hänen oppi: "innovointi on sitä, että sanotaan 1000 asialle ei".

Olet syönyt omenan valmiiksi ja lähdet kävelemään olohuoneeseen. Tunnet hieman epämiellyttävää hajua lehmästä. Näet olo-huoneesi sohvalla makaavan ja kuorsaavan violetin lehmän. Tästä sinulle tulee mieleen Seth Godin, joka on julkaissut mm. kirjan Purple Cow. Muistat Seth Godinin markkinoinnin opin: "lupa-markkinoinnin".

Jätät lehmän nukkumaan olo-huoneeseen ja kävelet makuuhuoneeseesi. Sänkysi päällä on shakkilauta ja shakkikello, joka tikittää. On sinun vuoro tehdä siirto. Laudan toisella puolella sängylläsi istuu shakkimestari Magnus Carlsen Norjasta. Tikittävästä kellosta sinulle tulee mieleen se, että jos et tee siirtoja tarpeeksi nopeasti häviät vastustajallesi ajalla.

Kirjavinkki: Moonwalking with Einstein: The Art and Science of Remembering Everything

Miten siis saat myyjäsi muistamaan myyntiprosessinne vaiheet ikuisesti? Kehittäkää myyntiprosessinne eri vaiheille oma muistipolku ja opettakaa tämä myyjillenne. Linkittäkää se esim. omaan toimistoympäristöönne.

Bonusvinkkinä myyjien motivointimenetelmä: 
Kuukauden eniten myyntiä tehnyt saa kaikki seuraavan kuukauden digimarkkinoinnilla tuotetut liidit.

Tapoja kerätä liidejä digimarkkinoinnilla on monia, näistä kolmesta kannattaa ainakin olla perillä:

Lue seuraava


Lue edellinen
Sisältömarkkinoinnin 3 Hyötyä Ja Vaaraa Myyntitiimille
image description

Kirjoittanut Jan Eriksson

Digital Marketing Advisor

Ota yhteyttä

Jan Eriksson
Jan Eriksson
jan.eriksson@primeweb.fi
+358 50 537 2411

Helsinki, Messeniuksenkatu 10 a 15a
00250 Helsinki
katso GoogleMaps

Måns Hafrén
Måns Hafren
mans.hafren@primeweb.fi
+358 9 2316 5433

Barcelona, Calle Clot 224
08027 Barcelona
katso GoogleMaps