Miten Useamman Nettisivuston Google Hakuanalyysit Saadaan Yhteen Näkymään
Måns Hafrén

Miten Useamman Nettisivuston Google Hakuanalyysit Saadaan Yhteen Näkymään

Viime vuonna jakasimme nettisivumme kahteen verkkotunnukseen: pää-tunnus www.primeweb.fi ja aliverkkotunnus blog.primeweb.fi. Tämän jälkeen huomasin, että oli huomattavasti haastavampaa saada selkeää kuvaa, millä hakusanoilla näymme eniten Googlessa ja millä klikataan sivulle. Olin käyttänyt Googlen Search Consolea tähän mutta se mahdollistaa vain yhden verkkotunnuksen per ominaisuus. Piti siis hypätä edestakaisin ja katsoa molempien tunnusten arvoja. Hieman turhauttavaa.

Google julkaisee ominaisuusjoukon

Google ilmoitti 23.05.2016 mahdollistavansa joukkojen lisäämistä Search Console työkalussa kts. tiedote. Minulle uusi ominaisuus tuli näkyviin tämän viikon aikana. Tämä mahdollistaa saamaan yhteisen näkymän useasta eri verkkotunnuksesta. Valitettavasti ei näy historiallista dataa mutta siitä lähtien kun lisäät joukon, Search Console kerää tiedot myös tähän yhteiseen näkymään.

Vaihe1: Luo ominaisuudet molemmalle verkkotunnukselle

Jos sinulla on jo sivustot Search Console:ssa voit hypätä tämän vaiheen yli. 

Vaihe2: Luo joukko

Mene Search Conolen etusivulle ja klikkaa "Luo joukko" oikeassa yläkulmassa:

Miten Useamman Nettisivuston Google Hakuanalyysit Saadaan Yhteen Näkymään: Kuva #2

Vaihe3: Lisää ominaisuudet/nettisivustot joukoon

Voit lisätä niin monta kuin haluat. Meidän esimerkissä piti lisätä seuraavasti:

Miten Useamman Nettisivuston Google Hakuanalyysit Saadaan Yhteen Näkymään: Kuva #3

Tallennat muutokset ja tämän jälkeen hakutietoja alkaa kerääntymään myös joukkoon. Hyvin helppoa, eikö vain?


 

Search Console joukko oli minulle odotettu uutuus. Valitettavasti Google ei vielä mahdollista joukon yhdistämistä Google Analytics ominaisuuteen. Meillä on sama Google Analytics ominaisuus sekä blogille, että pääsivulle mutta Analytics mahdollistaa ominaisuuden linkittämistä ainoastaan Search Console ominaisuuteen, ei joukoon. Toivon, että tämäkin mahdollistuu lähitulevaisuudessa.

Oletko kiinnostunut myös maksullisten kanavien hyödyntämisestä markkinoinnissa? Tutustu ilmaiseen oppaaseemme kolmesta digimarkkinoinnin taktiikasta B2B yrityksille.

Lue seuraava


Lue edellinen
Epäonnistuin - Menetimme Erityislaatuisen Asiakkaan, Harmittaa
image description

Kirjoittanut Måns Hafrén

Tech genius

Ota yhteyttä

Jan Eriksson
Jan Eriksson
jan.eriksson@primeweb.fi
+358 50 537 2411

Helsinki, Messeniuksenkatu 10 a 15a
00250 Helsinki
katso GoogleMaps

Måns Hafrén
Måns Hafren
mans.hafren@primeweb.fi
+358 9 2316 5433

Barcelona, Calle Clot 224
08027 Barcelona
katso GoogleMaps