Paras Tunne Minkä Olen Ikinä Kokenut Myyntitapaamisessa
Jan Eriksson

Paras Tunne Minkä Olen Ikinä Kokenut Myyntitapaamisessa

Minut kutsuttiin armeijassa Stressi Erkiksi. Taisin vähän joo jännittää, joka vähän haittasi keskittymistäni.

Lukiossa jännitin kokeita niin paljon, että hyvä kun pystyin hengittämään ennenkuin esim. matikankokeen paperi laitettiin pöydälle ja sai aloittaa.

Vaikka minua aina jännitti tosi paljon en antanut sen häiritä, oli tietysti poikkeuksia. Silloin kun olin päättänyt tehdä jotain jännittäminen ei ollut esteenä.

Kun aloitin myymisen noin 25 vuotiaana ei ollut hirveästi loogisia perusteluja sille, miksi minun olisi pitänyt onnistua. Soittojen tekeminen jännitti suunnattoman paljon ja virheitä tuli tehtyä vielä enemmän.

Kerran yksi nainen kysyi minulta: “Soitatko sinä jostain kellarista?”

Vastasin: “Kyllä”.

Meillä oli sentään toimisto silloin, vaikka se oli kellarissa kyllä joo.

Yhdessä vaiheessa minulla oli niin hyvä flow ja momentum, että sain vuoden aikana myytyä ennätyspaljon kotisivuprojekteja uusille asiakkaille. Vaikka sain myytyä ja osasin ratkaista asiakkaiden ongelmia, niin tunne minun sisällä ei ollut erityisen tyyni ja rauhallinen tapaamisten aikana tai niitten jälkeen. Minua siis jännitti silloinkin paljon. Olin mielestäni jossain tietyssä roolissa aina kun menin tapaamisiin. Roolin sisään pääsemiseen juuri tapaamisia varten vaati aina suunnattomasti energiaa. Sen myös huomasi illalla, kun olin ihan puhki.

En nyt muista tarkkaa päivämäärää milloin päätin, että en halua enää vetää mitään roolia tapaamisissa, vaan olla oma itseni. Se alkoi ehkä viime vuoden alkupuolella ja vahvistui huomattavasti tänä vuonna.

Paras tunne minkä olen ikinä kokenut tapaamisissa on se, että voin olla täysin oma itseni ja keskustella avoimesti ja rennosti asiakkaan kanssa. En aio enää ikinä vetää mitään roolia, se nyt vaan on niin tylsää ja kuluttavaa.

Joskus huomaan, kun itse avaan keskustelun olemalla oma itseni, että muut huoneessa hieman hämmentyvät tilanteesta. Ehkä he ajattelevat, että avautuvat vasta sitten kun olen pystynyt auttamaan heitä. Niin taisi käydä viimeksi. Tai sitten heidän yrityskulttuurissa on vaan niin juurtunut tämä roolimeininki, että on vaikea astua siitä pois.

Lue seuraava


Lue edellinen
Myyjä: Simppeli&Ilmainen Robotti, Jolla Parannat Asiakaskokemusta
image description

Kirjoittanut Jan Eriksson

Digital Marketing Advisor

Ota yhteyttä

Jan Eriksson
Jan Eriksson
jan.eriksson@primeweb.fi
+358 50 537 2411

Helsinki, Messeniuksenkatu 10 a 15a
00250 Helsinki
katso GoogleMaps

Måns Hafrén
Måns Hafren
mans.hafren@primeweb.fi
+358 9 2316 5433

Barcelona, Calle Clot 224
08027 Barcelona
katso GoogleMaps