Rajoitatko Voittoasi Pienen Budjetin Takia?
Måns Hafrén

Rajoitatko Voittoasi Pienen Budjetin Takia?

Hakukonemainontakampanjaa käynnistettäessä on hyvin yleistä määritellä "kova" raja budjetille. Esim. kampanjan kustannukset eivät saa ylittää 1000 € / kk. Tämä voi tuntua loogiselta mutta eikö kuitenkin kampanjan rahantekomahdollisuudet pitäisi olla tärkeämpää budjettia määritettäessä?
Rajoitatko Voittoasi Pienen Budjetin Takia?

Esimerkkinä kaksi lähtökohtaa:

Case 1: Budjetti ei saa ylittää 1000 euroa kuukaudessa missään vaiheessa.

Kuukauden mainonnan jälkeen huomataan, että budjetti on täyttynyt ja kampanja saanut 1000 klikkiä. Nämä 1000 klikkiä ovat johtaneet nettisivuilla 15 tilaukseen, kampanjalla on siis 1.5% konversiosuhde. Yhden tilauksen arvo on keskimäärin 100 euroa, joten kampanja on tuottanut 500 euroa voittoa.

Tässä vaiheessa voidaan optimoida avainsanoja, klikkihintaa (CPC tarjoustasot), mainoksia jne. saadakseen maksimimäärä tilauksia 1000 eurolla. 12 kuukauden otpimoinnin jälkeen onnistutaan tuplata tilauksien määrä kuukaudessa 30:een. Voitto vuoden optimoinnin jälkeen on siis 2000 euroa kuukaudessa.

 

Case 2: Budjetti saa vaihdella 1000 - 10000 euron välissä, kunhan maksimoidaan voitto

Pystytetään samalla tavalla kampanja. Koska kampanja tuottaa 500 € voittoa ja budjetti täyttyy, kokeillaan 2000 euron budjetilla. Seuraavan kuukauden aikana kaikki muu pysyy samana ja budjetti täyttyy taas. Olemme siis saaneet 30 tilausta ja voitto on 1000 euroa (kustannukset 2000). Jos tämä jatkuu samalla tavalla 10000 euroon asti saamme jo 10. kuukauden aikana 5000 euroa voittoa. Jossain vaiheessa budjetti ei enää täyty, saadaan siis maksimimäärä klikkauksia ja voidaan alkaa optimoida hintarajoituksia, avainsanoja, mainoksia jne.

Tämä on hyvin yksinkertainen esimerkki miten budjetin optimoimisella voidaan tehdä paljon enemmän voittoa kuin määrittelemällä budjetti etukäteen. Tämä ei luonnollisesti tarkoita, että ei oikeasti tehtäisi mitään muuta kuin budjetin optimoimista 10 kuukauden aikana. Aina kannattaa myös optimoida kampanjaa muutenkin mutta jos kampanja tuottaa voittoa ei kannata liikaa keskittyä kustannusten optimoimiseen.
 

Lue seuraava


Lue edellinen
Mihin Avainsanat Hävisivät?
image description

Kirjoittanut Måns Hafrén

Tech genius

Ota yhteyttä

Jan Eriksson
Jan Eriksson
jan.eriksson@primeweb.fi
+358 50 537 2411

Helsinki, Messeniuksenkatu 10 a 15a
00250 Helsinki
katso GoogleMaps

Måns Hafrén
Måns Hafren
mans.hafren@primeweb.fi
+358 9 2316 5433

Barcelona, Calle Clot 224
08027 Barcelona
katso GoogleMaps