Sisältömarkkinoinnin 3 Hyötyä Ja Vaaraa Myyntitiimille
Måns Hafrén

Sisältömarkkinoinnin 3 Hyötyä Ja Vaaraa Myyntitiimille

En pidä sisällöstä, siis itse sanasta "sisältö". Sisältö sanana herättää minussa ajatuksia tiedosta esiteltynä esim. kirjallisessa tai kuvallisessa muodossa.  Sana ei inspiroi ja päästää meidät jonkin verran pälkähästä - eihän se tuotettu sisältö niin erikoista tarvitse oll, kunhan sitä tuotetaan.

Onko asia kuitenkaan näin? Voiko huono tai perus sisältö huonontaa yrityksesi asemaa? Käydään ensi läpi hyvän sisältömarkkinoinnin tuntomerkit ja tutustutaan sitten hyötyihin ja vaaroihin myyntitiimin näkökulmasta.

Hyvän sisältömarkkinoinnin 6 tuntomerkkiä

#1 Kiinnostusta herättävää - lukijan kynnys korkeampi kuin koskaan

Aktiiviset Internetin käyttäjät vastaanottavat jatkuvasti sisältöä sähköpostiinsa, sosiaaliseen median fiidiinsä. Kynnys lukea juuri sinun sisältösi on korkea. Lukijan kiinnostuksen herättäminen onkin tärkeimpiä asoita sisältöä kirjoitettaessa.

Älä kirjoita kaikille

Määrittele ostajaehdokkaasi ja hänen kipupisteensä ja kirjoita mestariteos  niiden perusteella. Miten voit aidosti auttaa lukijaa hänen ongelmansa kanssa? Yleensä samasta aiheesta voidaan kirjoittaa eri tavalla riippuen ostajaehdokkaasta ja kipupisteestä.

Panosta otsikkoon

Otsikko on tärkein osa, jotta saisit lukijoita ollenkaan kiinnostumaan sisällöstäsi. Mieti otsikkoa tarkkaan. Älä nopeasti hyyppää tämän askeleen yli. Joillakin sivuilla olen lukenut, että otsikkoon voisi käyttää sisällön tuottamisen ajasta jopa 90%. En itse vielä ole tähän pyrkinyt mutta voisi olla kiinnostavaa kokeilla.

Sisältömarkkinoinnin 3 Hyötyä Ja Vaaraa Myyntitiimille: Kuva #2

#2 Sisältö vastaa otsikon odotuksia

Vaikka kirjoittaisit kuinka hyvän otsikon tahansa mutta sisältösi ei vastaa otsikkoa menetät helposti lukijan luottamuksen. Tämä taas vaikeuttaa tulevaisuudessa klikin saamista vaikka saisitkin hyvän otsikon ja sisällön aikaiseksi.

#3 Sisältöä ei tuoteta ainoastaan yrityksen omia palveluita ajatellen

Sisältömarkkinointi ei tarkoita, että tuotat sisältöä, jossa esittelet omia palvelujasi eri muodoissa. On aidosti autettava lukijaa ongelmassaan ja voi esim. myös esitellä kilpailijan vaihtoehtoja.

Luonnollisesti omia ratkaisuja haluaa ja pitääkin esitellä hyvin mutta jos jokaisessa tuotetussa sisällössä vain eistellään ja myydään palvelujasi lukija kyllä huomaa sen eikä usko saavansa ollenkaan puolueetonta tietoa.

#4 Arvopohjainen sisältö

Sisältömarkkinoinnin 3 Hyötyä Ja Vaaraa Myyntitiimille: Kuva #3

Sisältöä voidaan tuottaa puolueettomasti myös euro-pohjaisesti. Voidaan tehdä esim. hinta-vertailu eri toimittajien välillä. Hyvän sisältömarkkinoinnin pilarina toimii kuitenkin arvopohjainen sisältö. Arvopohjaisella sisällöllä autetaan lukijaa esim. ymmärtämään ongelmansa paremmin ja minkälaisia ratkaisuja on olemassa.

Esimerkki: Kirjanpitäjätoimiston kohderyhmä (ostaja-ehdokas) on pienyritykset, jotka tekevät tällä hetkellä kirjanpitoaan itse. He voisivat kirjoittaa mestariteoksen "Miten ALV-ilmoitukset tehdään", joka auttaisi yrityksiä tekemään alv-ilmoituksia mutta myös mahdollistaisi tulevaisuudessa palveluiden myymistä tälle yritykselle.

#5 Ainutlaatuinen sisältö

Sisällön on oltava ainutlaatuinen. Et vakuuta ketään sisällölläsi jos 4 muuta yritystä ovat esitelleet ihan saman asian samalla tavalla.

Sisältömarkkinoinnin 3 Hyötyä Ja Vaaraa Myyntitiimille: Kuva #4

#6 Ladattava sisältö - Liidien kerääminen

Voit antaa ison osan tuotetusta sisällöstäsi ilmaiseksi esim. blogin muodossa. Parhaimpia mestariteoksia kannattaa kuitenkin laittaa latauksen taakse. Eli kävijän on jätettävä yhteystiedot sitä vastaan, että pääsevät lukemaan mestariteostasi.

Hyvän Sisältömarkkinoinnin 3 Hyötyä Myyntitiimille

Hyöty #1 - Myyntitiimi saa paljon liidejä

Hyvällä sisältömarkkinoinnilla saadaan paljon liidejä ladattavan sisällön kautta.

Hyöty #2 - Saadut liidit ovat kuumia

Saadut liidit tuntevat myyjän yrityksen.  Ne ovat myös vakuuttuneita yrityksen ammattimaisuudesta hyvän sisällön ansiosta.

Hyöty #3 - Myyjä tietää mitä sisältöä liidi on lukenut

Jos sisältömarkkinointi on toteutettu teknisesti hyvin, myyjän on mahdollista tarkistaa markkinointiportaalista/CRM:stä mitä sisältöjä liidi on ladannut ja lukenut. Tämä auttaa huomattavasti keskustelun aloittamisessa.

Huonon Sisältömarkkinoinnin 3 Vaaraa Myyntitiimille

Vaara #1 - Liidit valuu kilpailijoille

Liidien kerääminen on oleellinen osa sisältömarkkinointia. Myyyntitiimi saa vähän liidejä kun sisältömarkkinointi on toteutettu huonosti.

Vaikka myyjä ei itse käyttäisi aikaa varsinaiseen sisältömarkkinointiin, on sisältömarkkinointi kustannus yritykselle. Jos tämän kustannuksen avulla ei auteta myyjiä saamaan liidejä, voi myyntitiimi yhtä hyvin panostaa kylmäsoittoihin. 

Vaara #2 - Yrityksen maine kärsii

Liidi on lukenut kaikki kirjoittamasi blogi-kirjoitukset. Mikäli iso osa kirjoituksista ovat huonolaatuisia, yrityksen maine on auttamatta kärsinyt liidin silmissä.

Vaara #3 - Myydään väärää palvelua/tuotetta

Yrityksesi tarjoaa eri tuotteita/palveluja eri tarpeisiin. Tiedät liidin ladanneen yhden mestariteoksen mutta et tiedä onko hän ladannut tai katsonut yrityksesi muita sisältöjä. Liidi on kuitenkin esim. ladannut 3 muuta mestariteosta, jotka eivät liity samaan palveluun.  Ratkaisuehdotuksesi on varmasti puutteellinen Jos lähestyt liidiä pelkästään tuon yhden latauksen perusteella.


 

Hyvä sisältömarkkinointi auttaa myyntitiimiä saamaan hyviä liidejä. Kun myyjä on yhteydessä liidiin on tämä jo vakuuttunut yrityksen pätevyydestä. Liidi myös tietää ainakin pintapuolisesti millaisia ratkaisuja yritys voi hänelle tarjota.

Älä kirjoita vain sisältöä vaan mestariteoksia. Auta aidosti tiettyä ostajaehdokasta ratkaisemaan ongelmaansa.

Hyvään sisältömarkkinointiin voidaan yhdistää digitaalinen mainonta. Tutustu oppaaseemme, jossa esitämme 3 konkreettista esimerkkiä liidien keräämiseen myyntitiimille digitaalisen markkinoinnin avulla.

 

 

 


 

Lue seuraava


Lue edellinen
B2B Myynnin Johtaminen - Antaisiko Brian Tracy Myyjillesi Potkut?
image description

Kirjoittanut Måns Hafrén

Tech genius

Ota yhteyttä

Jan Eriksson
Jan Eriksson
jan.eriksson@primeweb.fi
+358 50 537 2411

Helsinki, Messeniuksenkatu 10 a 15a
00250 Helsinki
katso GoogleMaps

Måns Hafrén
Måns Hafren
mans.hafren@primeweb.fi
+358 9 2316 5433

Barcelona, Calle Clot 224
08027 Barcelona
katso GoogleMaps