Vältä 3 Yleistä Kotisivujen Design Virhettä
Pekka Keskinen

Vältä 3 Yleistä Kotisivujen Design Virhettä

Vältä 3 Yleistä Kotisivujen Design Virhettä

Seuraavat kolme vinkkiä nousi esiin kun pohdimme kollegani kanssa muutamia yleisimpiä ja kriittisimpiä design -virheitä yritysten kotisivuilla. Muitakin on tietysti, mutta tarkista sivusi näiden yleisten erheiden varalta. Jo pelkästään näihin kolmeen asiaan puuttuminen voi näkyä konkreettisesti yhteydenottojen lisääntymisenä. 

Löytyvätkö yhteystiedot varmasti riittävän hyvin?

Yhteystietojen helppo löydettävyys on melkein minkä tahansa kotisivujen keskeisimpiä asioita. Sen pitäisi olla tietenkin itsestäänselvää, mutta jostain syystä seikka laiminlyödään yllättävän usein siihen nähden miten kriittinen asia on kyseessä. 
Yhteystiedot eivät ikinä voi olla liian selkeästi esillä. Parasta olisi, että ne löytyvät joka sivulta, esimerkiksi sivun ylä- ja alareunasta. Sivuilla tulisi tietenkin myös olla päänavigaatiossa kohta nimeltä “yhteystiedot”, sillä niitä etsiessä kävijä todennäköisesti ensimmäiseksi hamuilee kyseistä linkkiä päävalikosta. Ei kannata kuitenkaan jättää yhteystietoja pelkästään tämän kyseisen sivun varaan, vaan kannattaa sommitella ainakin keskeisimmät yhteystiedot, kuten vaihteen numero tms. ja sähköpostiosoite jonnekin sivun yläreunaan. Sivun alalaita, eli footer on kanssa hyvä paikka, jonne se kannttaa myös laittaa. Ei todellakaan ole haitaksi, jos tiedot ovat kahteenkin kertaan jokaisella sivulla näissä kohdissa. Footerista löytyvät yhteystiedot ovat jo muodostuneet konventioksi, mutta niidenkään varaan ei välttämättä kannata asiaa jättää, sillä kyseessä on kuitenkin sivujen perimmäinen pohjanurkka.  

Ovatko sivut kiinnostavan ja uskottavan näköiset?

Minkälaisen mielikuvan kotisivuistasi saa? Positiivinen ensivaikutelma on hyvin tärkeä erityisesti silloin kun potentiaalinen asiakkaasi etsii tarjoamiasi palveluita tai tuotteita ja päätyy sivuillesi hakukoneen kautta. Googlen kautta sivuillesi päätyvä henkilö saattaa käydä läpi kymmeniä kilpailevia yrityksiä ja silmäillä yksittäistä hakutulosta ainoastaan hetken. Jos kotisivuista ei synny välittömästi uskottavaa vaikutelmaa tai jos se ei herätä kiinnostusta, saattaa vierailun kesto jäädä jopa alle sekunnin mittaiseksi. (Varmasti tuttu näky kaikille kävijäanalytiikkaa seuraaville.)
Verkkosivujesi laatu ja koko yrityksesi verkko-olemus heijastelee palvelusi laatua. Ammattimaiset kotisivut kertovat tehokkaasti mielikuvan keinoin, että myös tuotteesi ja palvelusi ovat laadukkaita. Googlea hektisesti klikkailevat päättäjät saattavat olla hyvinkin lyhytjänteistä porukkaa, eikä suurin osa heistä yksinkertaisesti jää tutkimaan sivuja, jotka eivät heti herätä kiinnostusta tai synnytä luottamusta. Sivustosi pääasiallinen viesti tulisi siirtyä vierailijalle mielikuvana silmänräpäyksessä, sillä ei ole lainkaan liioiteltua olettaa, että hän viipyy sivuillasi vain pienen hetken. Ehkä vain pari sekuntia. Mieti edellistä kertaa kun itse googletit mitä tahansa asiaa. Kuinka monta sekuntia jaksoit viipyä niiden yritysten sivuilla, joihin et päättänyt ottaa yhteyttä?

Erottuvatko sivusi massasta millään tavalla? 

Edelliseen vinkkiin voimakkaasti liittyen tulisi myös miettiä sitä erottuvatko kotisivusi toimialasi valtavirrasta millään tavalla. Useimmilla toimialoilla konventiot riehuvat valtoimenaan ja jokainen kilpaileva yritys näyttää ulospäin hyvin samanlaiselta. Tämä on tietenkin ilahduttava asia kaikille, jotka näkevät tämän mahdollisuutena erottua massasta. Yleensä jo pienellä miettimisellä valtavirrasta on helppo nousta muiden yläpuolelle panostamalla designiin.  
Palataanpa vielä siihen potentiaaliseen asiakkaaseesi, joka etsii tarjoamiasi palveluita Googlella. Jos kuvitellaan, että suurin osa hänen löytämistään yrityksistä näyttävät yhtä identtisiltä kuin pliisuiltakin, miten voidaan olettaa, että juuri sinun sivusi jää hänen mieleensä? Harmaaseen massaan on vaarallista kuulua, mutta siitä on onneksi helppo erottautua edukseen, kunhan tajuaa niin tehdä.

Pekka Keskinen
www.killer-beach.com

Lue seuraava


Lue edellinen
Mitä eroa on ja miten pitkiä ovat S, M, ja L pituiset blogikirjoitukset?
image description

Kirjoittanut Pekka Keskinen

Graphics & Design

Ota yhteyttä

Jan Eriksson
Jan Eriksson
jan.eriksson@primeweb.fi
+358 50 537 2411

Helsinki, Messeniuksenkatu 10 a 15a
00250 Helsinki
katso GoogleMaps

Måns Hafrén
Måns Hafren
mans.hafren@primeweb.fi
+358 9 2316 5433

Barcelona, Calle Clot 224
08027 Barcelona
katso GoogleMaps